מַדּוּעַ בָּעֶרֶב / ע' הלל
מַדּוּעַ בָּעֶרֶב, כְּשֶׁנָּעִים כָּל-כָּךְ,
אֲנִי דַּוְקָא לִישֹׁן מֻכְרָח?
וּבַבֹּקֶר, בַּבֹּקֶר, בְּאֶמְצַע הַחֲלוֹם -
פִּתְאֹם:
לָקוּם!
טְרַח!
אֱלֹהִים!
אוּלַי תְּסַדֵּר אֶת זֶה כָּךְ:
תִּשְׁקַע לָהּ הַשֶּׁמֶשׁ בַּבֹּקֶר,
וַאֲנִי לִישֹׁן אֶשְׂמַח,
וּבָעֶרֶב, כְּשֶׁאָקוּם -
תִּזְרַח!
יָמִין אֲנִי וּשְׂמֹאל / נורית זרחי
כְּשֶׁאֲנִי שׁוֹכֶבֶת לִישׁוֹן
לְצִדִּי בַּמִּטָּה יְשֵׁנִים
שְׁנֵי הַיְּלָדִים שֶׁלִּי:
שְׂמֹאל וְיָמִין.
יָמִין שׁוֹכֵב וּמְהַרְהֵר
כַּמָּה הוּא הִצְטַיֵּן:
כָּתַב, זָרַק כַּדּוּר, הִרְבִּיץ -
עוֹד רֶגַע הוּא יָשֵׁן.
רַק שְׂמֹאל שׁוֹכֵב
וְלֹא יָכוֹל לְהֵרָגַע
זוֹכֵר הוּא אֵיך קִלְקֵל
כָּל דָּבָר שֶׁבּוֹ נָגַע.
הִפִּיל כּוֹסִית,
גָּזַר שַׁרְווּל מִבַּד,
שָׁפַךְ חָלָב -
כָּל זֶה בְּיוֹם אֶחָד.
אֲנִי אַט בַּשְׂמִיכָה
אוֹתוֹ מְנַעֲנַעַת -
כְּמוֹ תִּינוֹק גָּדוֹל!
סוֹף סוֹף נִרְדָּמִים הַכֹּל -
יָמִין
אֲנִי
וּשְׂמֹאל.
שְׁבִי נָא, אִמָּא, עַל יָדִי / פניה ברגשטיין
שְׁבִי נָא, אִמָּא, עַל יָדִי
שִׁירִי לִי שִׁיר-עֶרֶשׂ -
לֹא אוּכַל לְהֵרָדֵם,
גַּם כִּי רַד הָעֶרֶב.
שִׁירִי לִי עַל כּוֹכָבִים
שֶׁיָצְאוּ לָשׂוּחַ,
עַל בַּדֵּי הָאִילָנוֹת
אַט נָעִים בָּרוּחַ.
וְעַל פֶּרַח קָט בַּגָּן
שֶׁסָּגַר גָּבִיעַ,
וְעַל נַחַל הִתְנַמְנֵם,
לַיִל כִּי הִגִּיעַ.
אָז אֶרְאֶה בְּמוֹ-עֵינַי
אוֹר כּוֹכְבֵי שָׁמַיִם,
וּפְרָחִים בְּצֵל הַגָּן,
וְגַם נַחַל-מַיִם.
אָז לֶחְיִי עַל כַּף יָדֵךְ
מְנַמְנֵם אָשִׂימָה.
לַיְלָה טוֹב לַכּוֹכָבִים,
לַיְלָה טוֹב לָךְ, אִמָּא!
מתוך יוסי, ילד שלי מוצלח
כתב ע' הלל
צייר שמואל כץ
מסדה 1978
מתוך פס על כל העיר
כתבה נורית זרחי
ציירה רות צרפתי
מסדה 1975
מתוך שיר ידעתי
כתבה פניה ברגשטיין
ציירה צילה בינדר
הקיבוץ המאוחד 1953
שינה
שירי הערש נועדו להרגיע את הילדים לקראת שנת הלילה. הלחנים השקטים, הנוגים לעתים, פועלים כמנגנונים מעמעמים; הם מכבים בזה אחר זה את האורות בתודעתם הפעלתנית של הקטנים, ומְכַנְסִים את תשומת לבם לנוכחות המשרה ביטחון של ההורים, לטקסט האישי ולסיטואציה האינטימית - עד להירדמות. רבים משירי הערש נפתחים בפנייה אל הילדה או אל הילד. החוקרת מירי ברוך מחלקת את שירי הערש לשתי חטיבות; "חטיבה אחת מעמידה במרכזה יסודות הרגעה, והשנייה - תיאורי מצוקה" (סוגיות וסוגים בשירת ילדים מאת מירי ברוך, משרד הביטחון ההוצאה לאור 1985, עמ' 16).
שירה של פניה ברגשטיין (1908–1950) נענה למוסכמה בולטת של הסוגה; הטקסט מתאר את השלווה היורדת על העולם שמחוץ לחדר הילדים - הכוכבים הנדלקים, ענפי העצים הנעים לאטם ברוח, הפרח הסוגר את עלי הכותרת שלו לקראת ליל והנחל המתנמנם. התיאור השקט משרה רגיעה על המאזינים הקטנים. הפנייה "שבי נא, אמא, על ידי" מסגירה היפוך תפקידים בשיר; הדובר הוא הילד עצמו המתקשה להירדם, והנמענת היא האם שממנה הוא מבקש "שירי לי שיר ערש".
גם בשירה של נורית זרחי (נ' 1941), שאינו שיר ערש קלאסי, הדוברת איננה אֵם אלא ילדה; בשיר היא מהרהרת במה שחוותה במשך היום, תוך שהיא שואלת נקודת מבט הורית ומתבוננת במעשיהם של "ילדיה", ימין ושמאל. "ימין" הוא כצפוי הילד הטוב, ואף שהמילה "הרביץ" משתרבבת לתיאור מעשיו הנאים - הוא נרדם חיש קל. "שמאל" לא הצטיין כלל ונתפס כמי שחווה כישלונות. אף על פי כן (ואולי דווקא בזכות זאת) הוא זוכה בהבנה ובחיבה מצד הילדה ההורית, ואלה מאפשרות לכל השלושה לשקוע בשינה.
שירו של ע' הלל (1926–1990) עוסק גם הוא בשנת הלילה, אך השיר החתרני מציג דובר-ילד יצירתי ודעתן, שאינו שבע רצון מהסדר הקיים. מילים לא מעטות בשיר תורמות את חלקן כדי לחבל ברגיעה המצופה: "דווקא", "מוכרח", "בוקר", "פתאום", "לקום!" "טרח!" הילד משמיע בשיר תלונה מנומקת היטב ומציע סדר חדש שיבטל את חובת השינה בלילה. ההומור הקונדסי בשיר מצטרף לקולניות ולפריעת הסדרים, ויחד הם מנפצים את מוסכמות הסוגה.
חלומות פז!
נירה לוין