top of page
עָמוֹס, בַּקְבּוּק וְכוֹס / מיריק שניר

יוֹשֵׁב בָּאַמְבַּטְיָה עָמוֹס,

שׁוֹפֵךְ מִבַּקְבּוּק אֶל הַכּוֹס:

בּוּק - בּוּק - בּוּק!

בּוּק - בּוּק - בּוּק!

בּוּק - בּוּק - בּוּק!

 

וְעַכְשָׁו

מֵהַכּוֹס לַבַּקְבּוּק:

פָּךְ!

 

קְצָת נִשְׁפַּךְ.

 

עוֹד הַפַּעַם!

 

יוֹשֵׁב בָּאַמְבַּטְיָה עָמוֹס,

שׁוֹפֵךְ מִבַּקְבּוּק אֶל הַכּוֹס:

בּוּק - בּוּק - בּוּק!

וְעַכְשָׁו

מֵהַכּוֹס לַבַּקְבּוּק:

פָּךְ!

 

קְצָת נִשְׁפַּךְ.

 

עוֹד הַפַּעַם!

 

יוֹשֵׁב בָּאַמְבַּטְיָה עָמוֹס,

שׁוֹפֵךְ מִבַּקְבּוּק אֶל הַכּוֹס:

בּוּק!

וְעַכְשָׁו

מֵהַכּוֹס לַבַּקְבּוּק:

פָּךְ!

 

קְצָת נִשְׁפַּךְ.

 

עוֹד הַפַּעַם!

 

יוֹשֵׁב בָּאַמְבַּטְיָה עָמוֹס,

שׁוֹפֵךְ מִבַּקְבּוּק אֶל הַכּוֹס:

אוֹי!

אֵין בּוּק!

כְּבָר רֵיק הַבַּקְבּוּק...

 

סוֹפוֹ שֶׁל יְהוֹשֻעַ הַפָּרוּעַ / יהונתן גפן

יָדוּעַ שֶיְּהוֹשֻעַ הַפָּרוּעַ

הָיָה יֶלֶד מְאֹד מְלֻכְלָךְ,

אַךְ פָּחוֹת יָדוּעַ שֶׁגַּם כִּמְבֻגָּר

יְהוֹשֻעַ אֶל

הַלִּכְלוּךְ נִמְשַׁךְ.

 

יְהוֹשֻעַ אַף פַּעַם לֹא נִכְנַס לַמִּקְלַחַת

וּמֵעוֹלָם לֹא נִסָּה

בָּאַמְבַּטְיָה לָשֶׁבֶת,

וְהָיוּ שְׁלֹשָׁה דְבָרִים

שֶׁמֵּהֶם הוּא פָּחַד בִּמְיֻחָד:

בְּרָזִים, סַבּוֹן, וּמַגֶּבֶת.

 

הוּא הָיָה כֹּה פָּרוּעַ,

וּבְאֹפֶן קָבוּעַ,

הִשְׁתַּתֵּף יְהוֹשֻעַ

בְּתַחֲרוּת הָעוֹלָם בְּלִכְלוּךְ.

וְתָמִיד הוּא זָכָה בַּמָּקוֹם הָרִאשׁוֹן,

וְקִבֵּל גָּבִיעַ חָלוּד,

מָלֵא בְּבֹץ מָעוּךְ.

 

כְּשֶׁהָיָה בֶּן מֵאָה,

נֶחְשָׁב יְהוֹשֻעַ

לָאָדָם הַמְּלֻכְלָךְ בְּיוֹתֵר בָּעוֹלָם.

וּבְגִיל מֵאָה וּשְׁתַּיִם,

הוּא נִכְנַס בְּטָעוּת לַמַּיִם,

הִסְתַּבֵּן, וְנֶעֱלַם.

 

 

 

אַמְבַּטְיָה / יהודה עמיחי

הִגִּיעַ זְמַן לְהִתְרַחֵץ קְצָת.

דָּדִי נִכְנָס לָאַמְבָּט.

אִמָּא הֵכִינָה סְמַרְטוּט גָּדוֹל

כִּי דָּדִי שׁוֹפֵךְ מַיִם עַל הַכֹּל,

וּמִשְׁתּוֹלֵל כְּמוֹ כֶּלֶב-יָם

מַקְצִיף וּמַתִּיז לְכָאן וּלְשָׁם.

עַכְשָׁו יוֹשֵׁב הוּא בֵּין הָאֵדִים

וְאִתּוֹ הַרְבֵּה הַרְבֵּה שֵׁדִים.

אַמְבָּטִיאֵל, סַבּוֹנִיָּהוּ וְקִצְפוֹן

וְשַׁפְשׁוּף וְקַרְצוּף וְצִנּוֹרוֹן

סְפוֹגִיָּהוּ מִבְרַשְׁתִּיאֵל וְקַרְצָף

וְשָׁף-אֹזֶן וְגַם שָׁף-אַף.

כָּל אֵלֶּה יַחְדָּו מִשְׁתּוֹלְלִים

וְהַקִּירוֹת רוֹקְדִים וּמְצַלְצְלִים

וְיֵשׁ קְפִיצוֹת וּבְעִיטוֹת לְכָל עֵבֶר

עַד שֶׁחוֹפְפִים רֹאשׁ: הוֹי שׁוֹד וָשֶׁבֶר!

לֹא, לֹא אֶת הָרֹאשׁ!

הָרֹאשׁ הוּא קָדוֹשׁ.

כָּל הַבַּיִת גּוֹעֵשׁ וְרוֹעֵשׁ

הַמִּשְׁטָרָה! מְכַבֵּי הָאֵשׁ!

עַד שֶׁאִמָּא מַקְצִיפָה שַׁמְפּוֹן וְעוֹשָׂה לוֹ בְּלוֹרִית

עוֹמֶדֶת כְּמוֹ כַּרְבֹּלֶת עֲנָקִית.

וְדָדִי צוֹעֵק: קוּקוּרִיקוּ!

וְצוֹחֵק הִי, הָא וְהוּ.

 

 

 

מתוך עמוס, בקבוק וכוס

כתבה מיריק שניר

אייר אבנר גלילי

הקיבוץ המאוחד 1992

 

מתוך הדרקון הלא נכון

כתב יהונתן גפן

ציירה הנה אדלן

דביר 1986

 

מתוך הזנב השמן של הנומה

כתב יהודה עמיחי

אייר יונתן גרשטיין

שוקן 1978

 

מים וסבון

שלושת השירים עוסקים בשעת הרחצה - אירוע חשוב שהוא לעתים טראומטי ולעתים אהוב בשגרת יומם של פעוטות. הפעוט ששמו דָּדִי (עמיחי) והפעוט ששמו עמוס (מיריק שניר) מנצלים את זמן האמבט למשחק - כל אחד בדרכו. הגיבור השלישי (גפן), אף שהוא רחוק מלהיות פעוט, ראוי בהחלט למרחץ.

שירו של יהודה עמיחי (1911–1970) הוא מעין תיעוד של המתרחש בחדר האמבטיה בכל פעם שדָּדִי הקטן מתרחץ. כדרכו הוא "שׁוֹפֵךְ מַיִם עַל הַכֹּל, / וּמִשְׁתּוֹלֵל כְּמוֹ כֶּלֶב-יָם / מַקְצִיף וּמַתִּיז לְכָאן וּלְשָׁם". הרבה מילים "רטובות" בשיר; "אַמְבָּט", "סְמַרְטוּט", "שׁוֹפֵךְ", "מַיִם", "כֶּלֶב-יָם", "מַקְצִיף", "מַתִּיז", "אֵדִים", "חוֹפְפִים" ו"שַׁמְפּוֹן". עמיחי המציא רשימה ארוכה של שדים ו"טבל" גם אותם במים: "אַמְבָּטִיאֵל, סַבּוֹנִיָּהוּ וְקִצְפוֹן / וְשַׁפְשׁוּף וְקַרְצוּף וְצִנּוֹרוֹן / סְפוֹגִיָּהוּ מִבְרַשְׁתִּיאֵל וְקַרְצָף / וְשָׁף-אֹזֶן וְגַם שָׁף-אַף". שיא הרפתקת האמבטיה הוא רגע חפיפת הראש, ותגובתו של דָּדִי לפעולה הבלתי נעימה נשמעת היטב גם בזכות המצלול העשיר בעיצורים שורקים. הודות לאמא, היודעת את נפש יַלְדָהּ, הרחצה (והשיר...) מסתיימים ברוח טובה.

יהונתן גפן (נ' 1947) מספר על מי שממתין כבר 170 שנה למקלחת - יהושע הפרוע, גיבורו של ספר בשם זה שכתב (וצייר) היינריך הופמן ב- 1844. גפן מתאר את בגרותו של המלוכלך האולטימטיבי, ששערו הלא-מסופר וציפורניו הארוכות איימו על סרבני רחצה בעולם כולו. סופו של יהושע הפרוע מוכיח מה שכל ילד יודע: הרחצה מסוכנת!

מיריק שניר (נ' 1948), במילים מעטות מאוד, מצליחה לתאר בפירוט ובדייקנות את משחקו של הפעוט עמוס היושב באמבט. חזרה על שורות מסוימות, קיצור שורות אחרות ושימוש בהברות אומומטופיאיות ("בּוּק", "פַּךְ") המדמות צלילים הקשורים במים מאפשרים לקוראים לדמיין את עמוס המרוכז ברצף פעולותיו, ולהבין איך - בהתאמה להתמעטות המים בבקבוק - מתקצרים משכי הפעולות ומתקרב סופו המתסכל של המשחק.

נירה לוין

 

bottom of page