top of page
שְׁטוּת / חיה שנהב

צְרָצָר צִרְצֵר צִרְצוּר,

פַּרְפָּר פִּרְפֵּר פִּרְפּוּר,

גַּמָּד גִּמְדֵּד גִּמְדּוּד

קָפַץ שָׁלֹשׁ קְפִיצוֹת.

 

שְׁטוּת!

 

צַחְקָן צִחְקֵק צִחְקוּק,

צַפְצָף צִפְצֵף צִפְצוּף,

קַשְׁקָשׁ קִשְׁקֵשׁ קִשְׁקוּש

צָבַע בִּשְׁלֹשָׁה צְבָעִים.

 

שְׁטוּת!

 

דַּבּוּר דִּבֵּר דִּבּוּר,

צִפּוֹר צִפְּרָה צִפּוּר,

דָּג דִּגְדֵּג דָּגִיג

חִיֵּךְ שְׁלֹשָׁה חִיּוּכִים.

 

שְׁטוּת!

 

בַּקְבּוּק בִּקְבֵּק בִּקְבּוּק,

תִּינוֹק תִּנְקֵק תִּנְקוּק,

פַּטְפָּט פִּטְפֵּט פִּטְפּוּט

פִּטְפּוּט, פִּטְפּוּט, פִּטְפּוּט,

 

שְׁטוּת!

 

דְּבָרִים מְדַבְּרִים / יהודה עמיחי

כָּל מִינֵי דְּבָרִים

מְדַבְּרִים וּמְדַבְּרִים.

הַצִּנּוֹר אוֹמֵר בְּלוּבְּלוּבְּלוּבְּלוּם

וּמִלְּבַד זֶה לֹא אוֹמֵר כְּלוּם.

חוֹר הַיְּצִיאָה בָּאַמְבָּט מְגַרְגֵּר

וּמְגַרְגֵּר וְאַחַר-כָּךְ מְחַרְחֵר וְנוֹחֵר.

וְהָרוּחַ בָּאֲרֻבָּה:

הוּ, הוּ, הוּ הָה.

וְהַחַלּוֹן: טְרַח טְרַח.

סְגֹר אוֹ פְּתַח.

וַאֲרוֹן הַבְּגָדִים נֶאֱנָח.

וְהַמְּקָרֵר

מְקַרְקֵר וּמְטַרְטֵר

וְלִפְעָמִים הוּא מְגַהֵק

וְשׁוֹתֵק.

וְהַדֶּלֶת

מְצַלְצֶלֶת וּבְעַצְמָהּ נִבְהֶלֶת.

 

וּמָה אוֹמֵר הַיָּרֵחַ?

לֹא כְלוּם, הוּא שׁוֹכֵחַ.

וְהַכּוֹכָבִים:

בּוּם, בָּם, בִּים.

וּבַבֹּקֶר מֻקְדָּם הַקֻּמְקוּם עַל הָאֵשׁ

לוֹחֵשׁ וְאַחַר-כָּך רוֹחֵשׁ וּמִתְרַגֵּשׁ

וְאַחַר-כָּךְ - שְׁרִיקָה אֲרֻכָּה

שֶׁלֹּא נִפְסְקָה,

וְקוֹרֵא: קוּם! קוּם!

לָכֵן הוּא נִקְרָא קֻמְקוּם.

 

 

הַבֹּץ / רפאל סַפּוֹרטה

טִיט בַּמַּיִם - גּוּשׁ! גּוּשׁ!

חוּשׁוּ, לוּשׁוּ - לוּשׁ! לוּשׁ!

שְׁלָק! פְּלָק! טִיט חָלָק -

טוֹב הוּא לְמִשְׂחָק.

 

מִתְלַשְׁלֵשׁ הַבֹּץ, שׁוֹלֵחַ

לְשׁוֹנוֹת שֶׁל טִיט בּוֹרֵחַ,

בֵּין הָאֶצְבָּעוֹת נִמְעָךְ -

מִי רוֹצֶה כַּעַךְ?

 

צִפְצוּפִים הוּא מְצַפְצֵף לִי,

פַּרְצוּפִים הוּא מְפַרְצֵף לִי

חֹמֶר=חֹמֶד שֶׁכָּזֶה -

"קוּקוּ" הוּא עוֹשֶׂה!

 

מתוך על ההר יושב ענק

כתבה חיה שנהב

ציירה אורה איתן

עם עובד 1982

 

 

מתוך הזנב השמן של הנומה

כתב יהודה עמיחי

צייר יונתן גרשטיין

שוקן 1978

 

מתוך ארמון החול

כתב רפאל ספורטה

איירה איזה הרשקוביץ

הוצאת המשפחה 2012

 

מִתְקַשְׁקְשִׁים

תינוקות ופעוטות, המצויים בתהליך המתמשך של התפתחות השפה, הם קהל היעד הטבעי של שירים, שהמכנה המשותף שלהם הוא מטען צלילי עשיר; הצליליות העשירה נוצרת בין היתר באמצעות מילים והברות אונומטופאיות (=שצליליהן מחקים את צליל העצם שהן מייצגות או את קול הפעולה שהן מתארות), באמצעות תחדישים (חידושי לשון) ותוך שימוש לא שגרתי במילים תקניות.

רפאל ספורטה (1913–1983), משורר שכתב בעיקר לילדים, פרסם מאות שירים וסיפורים מחורזים שרבים מהם נחשבים קלאסיקה של ספרות הילדים העברית. ההקשר הסיפורי של השיר בֹּץ - מִשְׂחָק בחוף הים או בחצר - נרמז במילים ספורות: בוץ, טיט, מים, משחק, אצבעות; ההומור בשיר נוצר באמצעות מילים קצרות כמו גּוּשׁ ו-לוּשׁ, פעלים כמו מִתְלַשְׁלֵשׁ, והברות כמו שְׁלָק ו-פְּלָק, שאין להן משמעות מילונית אך צליליהן קושרים אותן להקשר הסיפורי שבשיר.

יהודה עמיחי (1924–2000), שכתב כמעט רק למבוגרים פרסם גם שני ספרי שירים לילדים: מה שקרה לרוני בניו יורק (1968) ו-הזנב השמן של הנומה (1978). אחרי שתי השורות הראשונות בשיר - "כָּל מִינֵי דְּבָרִים / מְדַבְּרִים וּמְדַבְּרִים" - מופיעים אובייקטים דוממים ופעלים שמשמעותם קשורה להפקת קול: אוֹמֵר, מְגַרְגֵּר, מְחַרְחֵר וְנוֹחֵר, נֶאֱנָח, מְקַרְקֵר וּמְטַרְטֵר, מְגַהֵק וְשׁוֹתֵק, מְצַלְצֶלֶת, לוֹחֵשׁ, רוֹחֵשׁ. עלילה של ממש אין כאן, והעושר הצלילי וההומור הם גיבורי השיר.

חיה שנהב (נ' 1936) היא סופרת ומשוררת הכותבת לילדים ולמבוגרים. ספרה הראשון לילדים - מיץ פטל - ראה אור ב- 1970. ארבעת בתי השיר האיגיוני (=נונסנסי) דומים זה לזה במבנה ומתארים סדרות של התרחשויות אבסורדיות במילים שחלקן חסרות משמעות. ההומור הוא תוצאה ישירה של חזרה על תבניות פוֹנֶטִיוֹת שאין בהן היגיון והצליליוּת היא משמעותן היחידה.

נירה לוין

 

 

 

bottom of page