top of page
כַּמָּה אַיָּלוֹת? / חיה שנהב

אַיָּלָה וְעוֹד אַיָּלָה?

- שְׁתֵּי אַיָּלוֹת.

וְעוֹד אַחַת?

- שָׁלֹשׁ.

 

אַרְבַּע אַיָּלוֹת

מְטַפְּסוֹת עַל הָהָר

וְהַחֲמִשִׁית -

בָּרֹאשׁ.

 

שֵׁשׁ,

שֶׁבַע,

שְׁמוֹנָה אַיָּלוֹת

הִגִּיעוּ לַשָּׂדֶה.

 

תֵּשַׁע אַיָּלוֹת

אוֹכְלוֹת עֵשֶׂב יָרֹק.

וְעֶשֶׂר

מִי רוֹאֶה?

 

אַחַת-עֶשְׂרֵה אַיָּלוֹת

הוֹלְכוֹת לַחֹרְשָׁה

וְשָׁם

נִרְדָּמוֹת.

 

כַּמָּה אַיָּלוֹת

יְשֵׁנוֹת בַּחֹרְשָׁה

אִם הֵן חוֹלְמוֹת

 

צְבָאִים בַּנֶּגֶב / אפרים תלמי

בְּעַרְבוֹת הַנֶּגֶב צְבָאִים יֵשׁ שְׁנַיִם,

צֶמֶד חֶמֶד וְקַלִּיל-רַגְלַיִם;

הֵמָּה יְחֵפִים, אֵין לָהֶם נַעֲלַיִם,

לֹא פֻּזְמָק לָרֶגֶל וְאַף לֹא גַּרְבַּיִם,

לֹא מְעִיל עֶלְיוֹן וְאַף לֹא מִכְנָסַיִם,

רַק קִשּׁוּט לָרֹאשׁ, צֶמֶד שֶׁל קַרְנַיִם.

 

בְּעַרְבוֹת הַנֶּגֶב צְבָאִים יֵשׁ שְׁנַיִם,

צֶמֶד חֶמֶד, חֶמֶד חֲמוּדַיִם;

כַּאֲשֶׁר יִצְמְאוּ, הֵם יוֹרְדִים לָעַיִן

אוֹ אֶל גֵּב בַּסֶּלַע וְיִשְׁתּוּ הַמַּיִם.

זְהִירִים מְאֹד הֵם, יִזְקְפוּ אָזְנַיִם,

וְסָבִיב יַבִּיטוּ, יִשְׁלְחוּ עֵינַיִם,

אֶל כָּל צַד יָרִיחוּ, יַפְנוּ הַנְּחִירַיִם,

יִלְגְּמוּ בְּנַחַת לֹגֶם וְלֻגְמַיִם,

יְקַנְּחוּ בְּעֵשֶׂב אוֹ בַּעֲשָׂבַיִם,

יַעֲלוּ גֵּרָה, יָנִיעוּ הַשְּׂפָתַיִם...

 

וּפִתְאֹם יַעַקְרוּ בִּקְפִיצָה אוֹ שְׁתַּיִם,

בְּזִנּוּק שֶׁל חֵן, בִּטְפִיפַת טְלָפַיִם,

בַּמִּתּוּחַ גּוּף, בְּזִקּוּף אָזְנַיִם,

אֶל מִישׁוֹר אָפֹר וּרְחַב יָדַיִם,

אֶל עָרוּץ נִפְתָּל בְּסֵתֶר בִּקְעָתַיִם,

יְטַפְּסוּ אֶל הַר, אֶל הַפִּסְגָתַיִם

וְיָרִימוּ רֹאשׁ בְּזִקּוּר קַרְנַיִם

וְיִצְפּוּ סָבִיב - זוּג חֶמֶד חֲמוּדַיִם.

 

כָּךְ חַיִּים בַּנֶּגֶב הַצְּבָאִים הַשְּׁנַיִם,

צֶמֶד חֶמֶד, חֶמֶד חֲמוּדַיִם;

לֹא יֵדְעוּ צָרָה, לֹא יָגוֹן וָעֶצֶב,

לֹא חֲרוֹן וָכַעַס, לֹא רֻגְזָה וָקֶצֶף,

לֹא יַפְרִיעַ אִישׁ, וְלֹא יִגְרֹם כָּל צַעַר

שׁוּם יְצוּר מִדְבָּר וְלֹא שׁוֹכֵן שֶׁל יַעַר,

אֹכֶל יֵשׁ בְּשֶׁפַע, בַּמַּעְיָן - הַמַּיִם,

כָּךְ חַיִּים בַּנֶּגֶב הַצְּבָאִים הַשְּׁנַיִם.

 

מָה עוֹשׂוֹת הָאַיָּלוֹת / לאה גולדברג

מָה עוֹשׂוֹת הָאַיָּלוֹת

בַּלֵּילוֹת?

הֵן עוֹצְמוֹת אֶת עֵינֵיהֶן

הַגְּדוֹלוֹת.

הֵן שׁוֹלְבוֹת אֶת רַגְלֵיהֶן

הַקַּלּוֹת.

יְשֵׁנוֹת הָאַיָּלוֹת

בַּלֵּילוֹת.

מִי שׁוֹמֵר עַל חֲלוֹמָן

הַמָּתוֹק?

הַיָּרֵחַ הַלָּבָן

מֵרָחוֹק.

הוּא מַבִּיט לְתוֹךְ הַגַּן

בְּבַת-שְׂחוֹק

וְאוֹמֵר לְכוֹס וָתַן:

נוּם וּשְׁתֹק!

מַה חוֹלְמוֹת הָאַיָּלוֹת

בַּלֵּילֹות?

הֵן חוֹלְמוֹת כִּי הַפִּילוֹת

הַגְּדוֹלוֹת

שִׂחֲקוּ אִתָּן בְּג'וּלִים

וְגוּלוֹת

וּבַכֹּל, בַּכֹּל זָכוּ

הָאַיָּלוֹת.

מִי מֵעִיר אוֹתָן עִם שַׁחַר

מִשְׁנָתָן?

לֹא הַפִּיל, וְלֹא הַקּוֹף,

וְלֹא הַתַּן.

לֹא אַרְנֶבֶת, לֹא שֶׂכְוִי

וְלֹא שָׁפָן,

כִּי אַיֶּלֶת-הַשַּׁחַר חֲבֶרְתָּן

מְעִירָה אוֹתָן בַּבֹּקֶר מִשְׁנָתָן.

 

בתוך ארנבת ארנבת מה את חושבת

כתבה חיה שנהב

צייר נעם נדב

שוקן 1990

 

בתוך אני אוהב לטייל

כתב אפרים תלמי

ציירה תרצה טנאי

מסדה 1974

 

בתוך מה עושות האילות?

כתבה לאה גולדברג

צייר אריה נבון

ספרית פועלים 1949

 

איילות

האַיָּלָה החִנָּנִית קלת הרגליים מצטיירת בתודעתנו כבעל חיים ענוג ומעודן, מלא תום. לצד יצירות ספרות המייחסות לה התבדלות עד כדי פלאיות, יש גם סיפורים המתארים את האיילה כאֵם זהירה ומסורה, שבתבונתה מצליחה להכניע טורפים המאיימים על עופריה. שלושת השירים שלמעלה מתבוננים באיילה מנקודות מבט אחרות.

לאה גולדברג (1911–1970) פרסמה את השיר מה עושות האיילות בספר ששמו כשם השיר. מאז ראה אור ב- 1949 זכה השיר לשלושה לחנים והוא נחשב נכס צאן ברזל של הספרות העברית לילדים. לאה גולדברג עונה בהרחבה על השאלה התמוהה-משהו שבתחילת השיר, ומתארת את שנת הלילה של האיילות כפרק זמן רגוע ומענג של חלומות שמחים. האיילות, כמותן כילדים, זקוקות להגנתו ולחמלתו של מבוגר, ובשירה של גולדברג זכה הירח בתפקיד הזה; הוא מביט באיילות הנמות "בְּבַת-שְׂחוֹק", משתיק קולות מאיימים ומרחיק מהן את הפחד. האיילות גם חולמות כילדים, ומגשימות בחלומותיהן מאוויים שאינם בני השגה במציאות. אור הירח החוזר ומתחדש לא רק מבהיר את הלילה אלא עוטף את התיאור כולו בהילה של פלאיות וקסם.

אפרים תלמי (1905–1982) שנולד בפולין עלה ארצה ב- 1925 ובשנותיו הראשונות בה היה פועל חקלאי בפרדסים ושומר בכרמים. מפגשים קרובים אלה עם האדמה ועם הנוף הארץ-ישראלי הולידו בין היתר את קובץ השירים לילדים אני אוהב לטייל שראה אור ב-1974. אחרי שיר הפתיחה "מה זאת מולדת" מופיעים בספר 29 שירים שכל אחד מהם נוגע במקום או באזור בארץ (הגליל, עמק החולה, זיכרון יעקב, נהר הירקון, שער הגיא, ים המלח, ואפילו מדבר סיני שישראל כבשה ב-1967). השיר צבאים בנגב מצייר תמונה פסטורלית של נוף הנגב באמצעות מילים וצירופים מהשדה הסמנטי המדברי ומציג תיאור מחויך של חיי הצבאים "בְּעַרְבוֹת הַנֶּגֶב", ליד "גֵּב בַּסֶּלַע", ב"מִישׁוֹר אָפֹר וּרְחַב יָדַיִם" או ב"עָרוּץ נִפְתָּל בְּסֵתֶר בִּקְעָתַיִם".

בשיר הקטן-חביב של חיה שנהב (1938-) מספקות האיילות, תכונותיהן ודרכי חייהן הזדמנות לתרגול מְנִיָּה, פעולת חיבור ופתרון בעיה חשבונית: "אַיָּלָה וְעוֹד אַיָּלָה? / - שְׁתֵּי אַיָּלוֹת. / וְעוֹד אַחַת? / - שָׁלֹשׁ". אגב תרגול מוזמנים הקוראים להציץ בחטף בסדר יומן של האיילות בסביבתן הטבעית: "מְטַפְּסוֹת עַל הָהָר", "הִגִּיעוּ לַשָּׂדֶה", "אוֹכְלוֹת עֵשֶׂב יָרֹק", "הוֹלְכוֹת לַחֹרְשָׁה / וְשָׁם / נִרְדָּמוֹת".

נירה לוין

 

bottom of page